måndag 22 april 2024

Befrielse förr, nu och i framtiden

 




I dag (måndag kväll) inleds firandet av den bibliska påskhögtiden.

Befrielse är ordet som beskriver vad högtiden handlar om. Ett ord med många dimensioner.

För judarna i Israel för ordet i år tankarna speciellt till de över 100 personer som Hamas håller fångna någonstans i Gaza.

I Egypten suckade och klagade Israels folk över sitt slaveri och de ropade till Gud. I kväll kommer många rop och böner om befrielse för de fångna att gå upp till Gud. Vi kristna kan stämma in i dessa böner!

1 Mos. 2:24-25  "Gud hörde deras klagan och kom ihåg sitt förbund med Abraham, Isak och Jakob.  Och Gud såg till Israels barn, och Gud kändes vid dem som sina."

1 Mos. 12:12-14  "Den natten skall jag gå fram genom Egyptens land och slå allt förstfött i Egypten, både människor och boskap. Och över Egyptens alla gudar skall jag hålla dom. Jag är Herren.  Blodet skall för er vara ett tecken på de hus där ni är, ty när jag ser blodet skall jag gå förbi er. Ingen straffdom skall drabba er med fördärv, när jag slår Egyptens land.

Denna dag skall ni ha till minnesdag och fira den som en Herrens högtid. Som en evig stadga skall ni fira den från släkte till släkte. "


Rom 8:18-25 "Jag hävdar att den här tidens lidanden väger lätt i jämförelse med den härlighet som kommer att uppenbaras och bli vår.  Ty skapelsen väntar ivrigt på att Guds barn skall uppenbaras.  Skapelsen har ju blivit lagd under förgängelsen, inte av egen vilja utan genom honom som lade den därunder. Ändå finns det hopp om  att också skapelsen skall befrias från sitt slaveri under förgängelsen och nå fram till Guds barns härliga frihet. 

Vi vet att hela skapelsen ännu samfällt suckar och våndas.  Och inte bara den, utan också vi som har fått Anden som förstlingsfrukt, också vi suckar inom oss och väntar på barnaskapet, vår kropps förlossning. Ty i hoppet är vi frälsta, men ett hopp som man ser uppfyllt är inte längre något hopp. Vem hoppas på något som han redan ser?  Men om vi hoppas på det vi inte ser, så väntar vi uthålligt. "

Inga kommentarer: