söndag 8 december 2013

Israel - Guds frälsningsplan (del 4/4)

Målet för vägen – skapelsen och människan återupprättad

 

 


Gud utvalde Abraham, Isak och Jakob och hela Israels folk. Han utvalde Juda stam, Davids släkt och Josef och Maria för att komma till världen som Messias och öppna vägen tillbaka.
Han utvalde judiska män och kvinnor till att föra budskapet om Vägen ut i världen.
Han har inte övergett sin frälsningsplan. Han kommer att använda sitt folk, inte bara för att föra oss ut, utan också för att föra oss in.
Enligt Jeremia lovar Herren att så länge solen lyser om dagen och stjärnorna om natten kommer Israels släkte att vara ett folk inför honom.

När det nya Jerusalem, som en bild för vad som väntar oss, presenteras i Uppenbarelseboken är det judiska folket fortfarande med. Det finns tolv portar och över varje port finns namnet på en av Israels tolv stammar.
Stadsmuren har tolv grundstenar, på dem finns namnen på Lammets tolv apostlar varav alla är judar.
Den som vill in i staden är tvungen att gå genom den ”judiska” porten.

Innan vägen når fram till det nya Jerusalem kommer vi att få se Gud infria de löften han gett till sitt folk.
Det stora löftet vid sidan om löftet om Messias är löftet att Israels barn skall få återvända till sitt land. Till platsen som Gud utvalt för att slutföra sin frälsningsplan.

Den generation som lever idag har fått se hur Israels barn under de senaste hundra åren har återvänt till Israels land och Jerusalem. Guds löften håller på att fullbordas. Det som i tvåtusen år betraktats som en omöjlighet har skett inför våra ögon.

När Gud befriade sitt folk från Egypten gjorde han flera mirakel och gav Farao flera chanser att samarbeta och låta Israels folk gå.
Men Farao förhärdade sig och sedan förhärdade Gud Faraos hjärta och detta blev till Faraos och egyptiernas olycka.
På ett liknande sätt har Gud gett nationerna möjlighet att samarbeta med honom när han återupprättar Israel genom tecken och under.
Men nationerna har handlat precis som Farao. De har förhärdat sig och tror inte på vad de ser med egna ögon. Därför har Gud förhärdat nationerna, vilket kommer att bli till deras olycka.

Det är antagligen denna andliga verklighet som är orsaken till det massiva motståndet från alla nationer mot att judarna skall behålla Jerusalem som sin odelade huvudstad och till att judar skall få bosätta sig i sitt historiska hemland som Gud gett dem. (Till detta område hör definitivt Jerusalem, Judéen och Samarien)

Jesaja kallar både Israel och Messias för Guds tjänare. Båda tjänarna behandlas på ett liknande sätt av makthavare och religiösa ledare.
När Messias föddes ville kung Herodes döda barnet och senare hade de religiösa ledarna samma mål.
När judarna i vår tid började återvända till sitt land och Israel föddes har reaktionerna varit liknande. Många makthavare har på sätt eller annat försökt ta livet av ”barnet” utan att lyckas. Kyrkan och religiösa ledare har alltför ofta haft samma mål.

Under hela den kristna kyrkans tid har det funnits väldigt starka strömningar som föraktat Israels folk, förföljt dem och förbannat dem. Man har lärt ut (och gör det fortfarande) att Gud förkastat sitt folk och inte längre vill ha något med dem att göra.

Berättelsen om Josef och mötet mellan honom och hans bröder i Egypten har här något viktigt att lära oss.
Josef är en förebild för Jesus, Messias.
Han blir förrådd av sina bröder och såld till slav. Han sitter i fängelse i Egypten men blir upphöjd till Faraos närmaste man. Han har tillgång till all makt.
Utgående från denna maktposition möter han sina bröder på nytt när de kommer för att köpa säd.
Straffar han dem för deras ondska och förräderi? Förkastar han dem och förbannar han dem? Nej!
Josef hade längtat så efter sina bröder att han inte kan behärska sig utan börjar gråta och tröstar sina förskräckta bröder. ”Kom hit till mig, det var för att bevara liv som Gud sände mig hit före er” säger han till dem.
Sedan kysste han sina bröder och grät i deras armar och samtalade med dem.
Det är så Gud, det är så Messias ser på sina bröder, sitt folk.

De kristna som har Jesus Messias till kung och Herre är kallade att följa sin Herre också när det gäller inställningen till Israels folk.
Detta får vi göra medan vi väntar på att Messias skall komma tillbaka för att göra Guds rike synligt och ta alla som har ”lammets blod på sina dörrposter” till sig och för oss tillbaka in i den gemenskap som vi är skapade att leva i.

Jesaja 35
En banad väg, en vandringsled, skall gå där, och den skall kallas "den heliga vägen". Ingen oren skall färdas på den, men den är till för dem. De som vandrar den vägen skall inte gå vilse, även om de är dårar.
Lejon skall inte finnas där, rovdjur skall inte komma dit. De skall inte finnas där, men de återlösta skall färdas på den.
HERRENS friköpta skall vända tillbaka och komma till Sion med jubel. Evig glädje skall kröna deras huvuden. Fröjd och glädje skall de få, sorg och suckan skall fly bort.


Några profetröster:

Sakarja (9,12, 14) skrev och det uppfylldes:
Fröjda dig storligen, du Sions dotter! Höj jubelrop, du Jerusalems dotter! Se, din konung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han. Han kommer ödmjuk, ridande på en åsna, på en åsninnas föl.

Sakarja skrev och vi ser det hända:
Se, jag skall göra Jerusalem till en berusningens kalk för alla folk runt omkring. Också Juda skall drabbas, när Jerusalem blir belägrat.
Det skall ske på den dagen att jag skall göra Jerusalem till en tung sten för alla folk. Var och en som lyfter den skall göra sig illa på den. Och alla jordens folk skall församla sig mot henne.

Sakarja skrev och vi kommer att få se det hända:
Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat. De skall sörja honom så som man sörjer ende sonen, och de skall gråta bittert över honom, så som man gråter över sin förstfödde.

... De skall åkalla mitt namn och jag skall bönhöra dem. Jag skall säga: "Detta är mitt folk." Och folket skall svara: " HERREN är min Gud."

...Sedan skall HERREN gå ut i strid mot dessa hednafolk, så som han stred förr på drabbningens dag.
På den dagen skall han stå med sina fötter på Oljeberget, mitt emot Jerusalem, österut. Och Oljeberget skall delas mitt itu, från öster till väster, till en mycket stor dal genom att ena hälften av berget viker undan mot norr och andra hälften mot söder.


Jeremia (23) skev och vi ser hur det håller på att ske:
Se, dagar skall komma, säger HERREN, då jag skall låta en rättfärdig telning växa upp åt David. Han skall regera som kung och handla med vishet, han skall utöva rätt och rättfärdighet i landet.
I hans dagar skall Juda bli frälst och Israel bo i trygghet, och detta är det namn man skall ge honom: HERREN vår rättfärdighet.
Se, dagar skall komma, säger HERREN, då man inte mer skall säga: "Så sant HERREN lever, han som förde Israels barn upp ur Egyptens land",
utan: "Så sant HERREN lever, han som förde avkomlingar från Israels hus ut ur landet i norr och hämtade dem ur alla andra länder dit jag hade drivit bort dem." Så skall de få bo i sitt land.

Hesekiel (36):
Så säger Herren, HERREN: Eftersom fienden säger om er: "Ha, ha, de urgamla offerhöjderna har nu blivit vår egendom",
därför måste du profetera och säga: Så säger Herren, HERREN: Eftersom man har ödelagt er och från alla sidor längtar efter att få sluka er, för att ni skall tillfalla de övriga folken som deras egendom, och eftersom ni hånas och förtalas av onda människor,
därför, ni Israels berg, lyssna nu till Herrens, HERRENS ord!

... Men ni, Israels berg, skall åter grönska och bära frukt åt mitt folk Israel, och de skall snart komma tillbaka.
Ty jag skall komma till er och jag skall vända mig till er, och ni skall brukas och besås.
Jag skall föra samman på er många människor, hela Israels hus. I städerna skall det på nytt bo människor och ruinerna skall byggas upp.

... Ty jag skall hämta er från folken och samla er från alla länder och föra er till ert land.
Jag skall stänka rent vatten på er, så att ni blir rena. Jag skall rena er från all er orenhet och från alla era avgudar.
Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött.
Jag skall låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem.
Så skall ni få bo i det land som jag gav åt era fäder, och ni skall vara mitt folk och jag skall vara er Gud.

Jesaja (11)
Men ett skott skall skjuta upp ur Isais avhuggna stam, en telning från hans rötter skall bära frukt.
JÖver honom skall HERRENS Ande vila, Anden med vishet och förstånd, Anden med råd och styrka, Anden med kunskap och fruktan för HERREN.
Han skall ha sin glädje i HERRENS fruktan. Han skall inte döma efter vad ögonen ser eller utöva lag efter vad öronen hör,
utan med rättfärdighet skall han döma de fattiga, med rättvisa skaffa rätt åt de ödmjuka på jorden. Han skall slå jorden med sin muns stav, med sina läppars andedräkt döda de ogudaktiga.
Rättfärdighet skall vara bältet runt hans midja, trofasthet bältet om hans höfter.
Vargar skall bo tillsammans med lamm, leoparder ligga bland killingar. Kalvar och unga lejon och gödboskap skall vara tillsammans, och en liten pojke skall valla dem.
Kor och björnar skall gå och beta, deras ungar skall ligga tillsammans, och lejon skall äta halm som oxar.
Ett spädbarn skall leka vid huggormens hål, ett avvant barn räcka ut handen mot giftormens öga.
Ingen skall göra något ont eller förstöra något på hela mitt heliga berg, ty landet skall vara fullt av HERRENS kunskap, liksom vattnet täcker havet.
Det skall ske på den dagen att hednafolken skall söka Isais rot, där han står som ett baner för folken, och hans boning skall vara härlig.


Jesus Messias:

(Matt.24) Jesus svarade dem: "Se till att ingen bedrar er.
Ty många skall komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall leda många vilse.
Ni kommer att höra stridslarm och rykten om krig. Se då till att ni inte blir skrämda. Ty detta måste hända, men därmed har slutet ännu inte kommit.
Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra.
Men allt detta är bara början på 'födslovåndorna'.
Då skall man utlämna er till att misshandlas och dödas, och ni kommer att bli hatade av alla folk för mitt namns skull.
Och då skall många komma på fall, och de skall förråda varandra och hata varandra.
Många falska profeter skall träda fram och bedra många.
Och eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta.
Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst.
Och detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall slutet komma.

... Var därför också ni beredda! Ty i en stund när ni inte väntar det kommer Människosonen.

(Apg. 1)När de nu var samlade frågade de honom: "Herre, är tiden nu inne för dig att återupprätta riket åt Israel?"
Han svarade dem: "Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har fastställt.
Men när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem och i hela Judéen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns."
Då han hade sagt detta, såg de hur han lyftes upp, och ett moln tog honom ur deras åsyn.
Medan de såg mot himlen dit han for upp, se, då stod två män i vita kläder hos dem.
Och de sade: "Ni män från Galileen, varför står ni och ser mot himlen? Denne Jesus som har blivit upptagen från er till himlen, han skall komma igen på samma sätt som ni har sett honom fara upp till himlen."


(Matt.23) Jesus:Ty jag säger er: Härefter skall ni inte se mig, förrän ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn."

Inga kommentarer: