tisdag 24 juni 2008

Märklig rubrik

Jag nämnde en gång tidigare att Österbottens Tidning den 16.6. hade den märkliga rubriken "Bosättningar på Gaza oroar Rice" .
Eftersom det inte finns några israeliska bosättningar på Gaza skrev jag en fråga iform av en insändare till ÖT.
Insändaren publicerades efter några dagar, men ÖT hade ändrat min rubrik och insändarens form så att frågan inte längre fanns med.
Därmed behövde ÖT inte heller förklara varför man ändrat FNB:s rubrik :"Rice: Bosättningarna får inte störa fredsprocessen" till "Bosättningar på Gaza oroar Rice" .
Efter ytterligare brevväxling med ÖT fick jag svaret att rubriken var ett misstag.

Min ursprungliga insändare (publicrerad i ändrad form 20.6.):
Missvisande rubrik
Varför har ÖT rubriken "Bosättningar på Gaza oroar Rice" på en FNB notis i måndagens tidning? Rubriken har inget med innehållet i notisen att göra och är direkt missvisande, eftersom det sedan hösten 2005 inte finns någon israelisk bosättning i Gaza.FNB:s egen rubrik för notisen lyder: "Rice: Bosättningarna får inte störa fredsprocessen". Det är bosättningarna på Västbanken Rice talar om, samt nya bostäder som planeras i östra Jerusalem i områden som oberoende av fredsprocessens framskridande inte kommer att överlåtas till palestinierna.
Daniel Brunell

När insändaren publicerades såg den ut såhär:

Bosättningar i Gaza?
Österbottens Tidning har rubriken "Bosättningar på Gaza oroar Rice" på en FNB notis i måndagens tidning......

Inga kommentarer: