onsdag 12 december 2007

Raketregn i Sderot

Idag utsattes den israeliska staden Sderot för ovanlig kraftig beskjutning med Kassamraketer, 15-20 raketer avfyrades från Gaza. Bl.a. skadades en flicka av splitter.
Sderot, en stad med 22.000 invånare, har varit mål för mer än 4.500 kassamraketer sedan 2001. Raketerna har dödat 7 personer och skadat dussintals. Många har flyttat från staden och ekonomin lider, bl.a. har fastighetspriserna sjunkit med 60 procent.
Läs mer i Haaretz.
Jerusalem Post

Den israeliske arméchefen Ashkenazi säger att en större militäroperation i Gaza kommer allt närmare. Andra källor säger att de begränsade operationerna som IDF utför ger resultat och därför minskat behovet av en större operation.

2 kommentarer:

Anders Branderud sa...

Hej Daniel!
Jag hittade din blogg när jag googlade på Sderot.
Tack för ditt stöd för Israel!
Dock håller jag inte med om din kristna ideologi.

Jag skulle i alla fall vilja tipsa om min blogg, jag skriver också en del om Israel.
http://bloganders.blogspot.com
Jag vill även tipsa om: http://www.netzarim.co.il

Hälsningar Anders Branderud

Daniel sa...

Hej Anders!
Tack för uppmuntran!
När det gäller min"kristna ideologi" skulle jag inte själv använda ordet ideologi. Det handlar mera om en relation, Jesus som levde här som människa, men som också är Guds son, är min Mästare (rabbi om du så vill) och jag är hans lärjunge. Han har lovat att vara med mig alla dagar, och i gemenskap med honom kan jag leva i en trygg barn -fader relation till Gud den allsmäktige.
Jag har bara hunnit ta en snabb titt på din blogg och länken till netzarim, men med den kunskap jag har kan jag genast säga att den version av NT och händelserna efter det som ges på netzarims hemsida är en sammanblandning av fakta och fiktion.
Eftersom saken verkar intressera dig vill jag rekommendera, inte en blogg, men läs NT (och GT) i lugn och ro så kanske kommer du att märka att det inte finns någon strid mellan Jesu liv och undervisng och Paulus undervisning.Paulus förde ut det glada budskap som redan Simeon i templet profeterade om när han fick se Jesus frambäras i templet:"mina ögon har sett din frälsning som du har berett att skådas av alla folk, ett ljus som skall uppenbaras för hedningarna och en härlighet för ditt folk Israel."
Kyrkan som organisation gjorde många och stora fel, speciellt 300-talets kyrkomöten och judehat är en mörk fläck, men den kan aldrig med sina fel göra om intet Guds plan och det Jesus gjorde.
Hälsningar Daniel