torsdag 5 april 2012

Glad Påsk - Hag Sameah

Nu på fredag kväll inleds det judiska påskfirandet (pesach) med seder/påskmåltiden.
Israels ambassad ger följande information:
"Pesach är högtiden som firas till minnet av befrielsen och uttåget av israeliterna (judiska slavar) ut ur Egypten under Ramses II styre.
Av alla judiska helger, är Pesach den mest firade, även bland judar som annars inte firar högtider. Pesach börjar natten till den 15:e dagen i månaden Nissan och varar i åtta dagar. Pesach betecknar födelsen av det judiska folket som nation ledd av Moses för över 3000 år sedan. Det är lika mycket ett firande av den andliga friheten som den fysiska befrielsen från slaveri.
En av höjdpunkterna av Pesach är Seder. Under Seder; pesach-måltiden, äts olika sorters mat, allt utan jästa varor, det sjungs och berättas om uttåget ur Egypten."

Under sedermåltiden dricker man fyra bägare vin. Vin är en symbol för glädje och en av förklaringarna till de fyra vinbägarna är att det finns fyra verb i Toran som används för att beskriva befrielsen ur Egypten.
Man kan också tänka sig att de fyra bägarna och verben representerar olika aspekter av befrielse.
1) vehotseti "Jag skall föra dig ut" får påminna oss om Guds trofasthet. Han höll sitt löfte till Abraham och förde Israels folk tillbaka till det utlovad landet.
2) vehitsalti "Jag skall rädd dig ur nöd" Efter syndafallet har människan verkligen varit i nöd. Synden står mellan Gud och människan och människan är syndens slav.
Gud bevisar igen sin trofasthet genom att sända Messias som han lovat för att rädda människorna. Precis som lammets blod räddade Israels barn undan Guds dom över egyptierna räddar blodet från Guds lamm oss undan Guds dom.Den andra bägaren är inte full eftersom räddningen förorsakade så mycket smärta.
3) vegaalti "Jag skall befria dig" Det gäller dig och mig idag. Om vi väljer att likt Israels barn i Egypten stryka lammets blod på våra dörrposter är vi befriade från vår synd och skuld inför Gud. Så länge det heter idag finns möjligheten för oss att låta Gud själv genom sin son befria oss.
4) velakachti "Jag skall ta dig (till mitt folk). Gud kommer att vara trofast även i fortsättningen.Han kommer verkligen att ta sitt folk till sig "ni skall vara mitt folk och jag skall vara er Gud" (Hes.36:28).
När Jesus  firade påskmåltiden tillsammans med sina lärjungar sade han efter (antagligen) den tredje bägaren:"Från denna stund kommer jag inte att dricka av det som vinstocken ger förrän på den dag då jag dricker det nytt tillsammans med er i min Faders rike." Den fjärde bägarens glädje ligger ännu framför oss, den fullkomliga befrielsen.
Jesus: "Om jag än går och bereder plasts åt er, skall jag komma tillbaka och ta er till mig, för att ni skall vara där jag är"

Glad Påsk - Hag Sameah

Inga kommentarer: