onsdag 4 september 2013

Gott Nytt År! Shana Tova!

I kväll (4.9.) inleds nyårsfirandet i Israel.
Rosh Hashana inleder en högtidsperiod i sjunde månaden som också innefattar Försoningsdagen (Yom Kippur) och Lövhyddohögtiden (Sukkot).
I Bibeln kallas högtiden för "en minneshögtid med basunklang"och under högtiden blåser man i shofar. (3Mos.23:24)
Den stora frågan under Rosh Hashana och kanske den viktigaste frågan för människan överhuvudtaget är: Finns mitt namn skrivet i Livets bok? Har jag levt ett sådant liv att jag är värd att få mitt namn i Livets bok?
Var och en må bedöma sig själv men Försoningsdagen visar på en möjlighet för den som vet med sig att han inte levt upp till kallelsen: "Ni skall vara heliga, ty jag, Herren, er Gud är helig."
Utan försoning och förlåtelse har vi inte en chans.
Som Jesu lärjungar får vi ta emot både förlåtelse och rättfärdighet av honom och denna dag minnas hans ord: Gläd er... över att era namn är skrivna i himlen.(Luk.10:20)
Shana Tova!
Må du bli uppskriven för ett gott år!

Här följer nyårshälsningar från Israels premiärminister och president.





Inga kommentarer: