torsdag 28 augusti 2014

Vad skulle du göra?

Ett tal av Israels försvarsminister Yair Lapid i Berlin.
Värt att läsas!

"... Why didn’t they fight? That is the question that haunts me. That is the question that the Jewish people have struggled with since the last train left for Auschwitz. And the answer – the only answer – is that they didn’t believe in the totality of evil...
 Here in Europe, and elsewhere in the world, people sit in their comfortable homes, watching the evening news, and tell us that we are failing the test. Why? Because in Gaza people suffer more. They don’t understand — or don’t want to understand — that the suffering of Gaza is the main tool of evil. When we explain to them, time after time, that Hamas uses the children of Gaza as human shields, that Hamas intentionally places them in the firing line, to ensure they die, that Hamas sacrifices the lives of the young to win its propaganda war, people refuse to believe it. Why? Because they cannot believe that human beings — human beings who look like them and sound like them — are capable of behaving that way. Because good people always refuse to recognize the totality of evil until it’s too late..."

Läs också en intervju med Amos Oz:
Hamas asymmetriska krig
"Amos Oz: Jag skulle vilja börja intervjun på ett väldigt annorlunda sätt: med att ställa två frågor till era läsare. Får jag göra det?
Deutsche Welle: Kör på!
Fråga 1: Vad skulle du göra om din granne tvärs över gatan sätter sig på balkongen med sin lilla pojke på sitt knä, och börjar skjuta med ett maskingevär mot din barnkammare?

Fråga 2: Vad skulle du göra om din granne tvärs över gatan gräver en tunnel från sin barnkammare till din barnkammare för att spränga ditt hus eller för att kidnappa din familj?

"... Är du bland de 85% av israelerna som vill att offensiven ska fortsätta tills det strategiska målet med att förstöra tunnlarna och raketerna har uppnåtts?

Det enda alternativet till att fortsätta den militära operationen är att följa Jesus ord och vända den andra kinden till. Jag har aldrig varit överens med Jesus om behovet av att vända den andra kinden till fienden. Till skillnad från andra europeiska pacifister har jag aldrig trott att det ultimata onda i världen är krig. I min syn att se det så är det ultimata onda i världen aggression och det enda sättet att slå tillbaka aggression är tyvärr genom kraft. Det är där olikheten ligger mellan en europeisk pacifist och en israelisk peacenik som jag. Och om jag får lägga till en anekdot: en av mina släktingar som överlevde Förintelsen i Theresienstadt påminde alltid sina barn och barnbarn att hon överlevde Förintelsen inte pga fredsdemonstrationer med plakat och blommor utan tack vare sovjetiska soldater och deras kulsprutor..."

Hela artikeln på engelska:
Oz: 'Lose-lose situation for Israel'

2 kommentarer:

Theodor sa...

Jag anser inte heller att krig skulle vara det värsta och tror dessutom att Amoz verkar tolka Jesu ord på ett enligt mig felaktigt.

I privata ärenden gäller dessa ord om andra kinden, men självklart inte för en STAT.
Staten har som uppgift att skydda medborgarna och kan behöva försvara sig mot aggression utifrån. Tunnlar som grävs av en fiende med målet att utföra terror ska självklart förstöras i uppdrag av staten.
Tror att detta utgör en väsentlig distinktion för att kunna förstå orden från den s.k. bergspredikan.

Daniel sa...

Tack för påpekandet!Så förstår jag det också.