tisdag 23 oktober 2007

Intervju med Nonie Darwish

Nonie Darwish föddes som muslim i Kairo, sin barndom på 1950-talet tillbringade hon i Gaza som då ockuperades av Egypten. Hon flyttade till USA 1978 och har blivit kristen. I Jerusalem Post intervjuas hon av Lela Gilbert.
Några citat:" I skolan i Gaza lärde vi oss hata, fred var aldrig ett alternativ utan ett tecken på svaghet..."
"När jag ser tillbaka - Jag hörde aldrig en fredssång på arabiska"
"När jag besökte en kristen vän i Kairo under fredagsbönen hörde vi båda de verbala attackerna på kristna och judar från högtalarna..Må Gud krossa de otrogna och judarna, Guds fiender... Min kristna vän såg rädd ut och jag skämdes. Det var första gången jag insåg att det var något fel med hur min religion praktiserades."
" Att lämna islam är straffbart med döden. Även om den islamska staten inte utför avrättningen kommer mobben på gatan att göra det..."
"Israel kommer med hopp till regionen. Israel är det enda landet i Mellanöstern där det finns religionsfrihet..."
"I augusti 2001 besökte jag min födelseplats. Jag blev förbluffad över den radikala islams starka ställning..."
"Vi araber måste fråga oss: Vad kan vi göra (för att skapa fred) och inte fokusera på vad Israel måste göra. Att förbättra levnadsförhållandena för araber är inte Israels sak. Det är på arabernas eget ansvar.Och arabiska barn behöver inte hat, de behöver hopp.De behöver inte jihad de behöver arbete."
Läs hela intervjun här.

Inga kommentarer: