torsdag 5 juni 2014

Shavuot - Pingst påminner om Israels Gud

Rut 1:16  Men Rut svarade: "Tvinga mig inte att lämna dig och vända tillbaka från dig. Ty dit du går vill också jag gå, och där du stannar vill också jag stanna. Ditt folk är mitt folk och din Gud är min Gud.

Ruts bok läses under Shavuot. Genom citatet ovan påminns vi om att Gud genom historien har uppenbarat sig som Israels Gud. Han har uppenbarat sig för sitt folk Israel och genom sitt folk Israel.

Om vi som hednakristna skulle komma ihåg detta skulle kanske många misstag i relationen till judarna kunna undvikas.

Shavuot påminner judarna om att de fick lagen som ger dem kunskap om Gud och hans vilja.
Pingsten påminner kristna om att Anden getts till alla som tar emot Jesus Messias som sin personliga frälsare, för att vi skall få kunskap om Gud och hans vilja.

Vi får be att det i våra dagar skulle finnas många, inte minst bland ledare, som skulle hämta sin kunskap och inspiration från både Ordet och Anden, som skulle se verkligheten lika klart som Rut.



Inga kommentarer: